Villkor och föreskrifter

Köpvillkor

Priser och produkter

Priserna är i svenska kronor inklusive moms.

Alla beställningar är välkomna och det finns inget minsta orderbelopp.

Det är ibland svårt att återge en produkt på korrekt sätt med enbart en bild. Vi gör vårt bästa för att du ska få en så rättvis bild som möjligt, men inställningar i din dator kan göra att färgen blir annorlunda och vi reserverar oss för färgavvikelser.

Produkterna är vintage och retro, men vi väljer produkter med omsorg och köper produkter vi själva tycker håller hög kvalitet. 

Vid förbokningar är det viktigt att läsa igenom all information kring leveranser och betalningar.

Adils Vintage och Kaffebar och nätbutiken kan ha olika priser och kampanjer. Vi ser butikerna som två separata.

Vi gör vårt bästa för att butiken ständigt ska vara uppdaterad. Dock reserverar vi oss vid att vissa varor kan ta slut då samma lagersaldo även gäller för Adils fysiska butik. Vi kontaktar dig om detta skulle uppstå / alternativt stryker varan på din order.

Adils har rätt att ändra priser och frakter som är uppenbart felaktiga utan förhandsinformation.

Kunduppgifter

Vid första köptillfället ber vi dig fylla i dina kunduppgifter. Dessa måste du fylla i för att vi ska kunna hantera dina beställningar på bästa möjliga sätt.

De personuppgifter du lämnar vid beställning behandlas konfidentiellt och lämnas aldrig ut till tredje part utan ditt medgivande. Allt hanteras enligt personlighetslagen GDPR. 

Det är viktigt att du anger rätt e-mailadress då orderbekräftelsen skickas dit. Om du behöver ändra dina kunduppgifter kan du kontakta oss på mail: adilsvintageochkaffebar@gmail.com.

Har du inte fått någon orderbekräftelse kan du kontakta oss via mail.

Frakter

Du betalar beroende på fraktsätt och vad varan väger. 

Leverans

Din beställning skickas med post eller DHL och tar mellan 1 - 4 arbetsdagar innan den är levererad. 

Du kan också välja att hämta ditt paket i butiken. Dina varor läggs undan i en vecka, därefter makuleras beställningen om inte annat är överenskommet mellan oss. Tänk på att distansavtalslagen inte gäller när du hämtar din order i butiken.

Betalning

Du väljer betalningssätt när du befinner dig i Kassan. Du kan välja mellan följande alternativ:

Kortbetalning

Vi accepterar de vanligaste betalkorten Visa och Mastercard. Kortbetalningen sker via Paypal som har en säker uppkoppling med SSL teknik.

Beställning från utlandet

Vi tar gärna emot beställningar från Danmark, Norge och Finland. Frakten till dessa länder är för närvarande 250SEK. Eventuell tullavgift betalas av mottagaren.

Ångerrätt/Retur

Du har rätt att ångra köpet inom 14 dagar enligt Distansavtalslagen. Enligt den lagen gäller också att varan skall återlämnas i väsentligt oförändrat skick. Du har alltid rätt att undersöka/prova produkten men var försiktig. Adils har rätt att debitera en värdeminskning av produkten om det visar sig att produkten är utsatt för onormalt slitage vid undersökning (tex sminkfläckar på kläder). Du står själv för frakten tillbaka till oss och står även för transportrisken gentemot posten. Paket som skickas med annan fraktfirma än Posten hämtas ej ut.

I en del av vårt miljötänk har vi valt att inte skicka med denna information i din order då det uppgår till många A4-papper/år.

Ett paket som inte hämtas ut omfattas inte av ångerrätten så tänk på att alltid hämta ut ditt paket. Därefter går det bra att returnera.

På Konsumentverkets hemsida finns en ångerblankett som man kan använda vid retur:
https://www.konsumentverket.se.

Om vi inte kan komma överens vid vad som gäller vid ångerrätt hänvisar vi till Allmänna reklamationsnämnden. Vi följer deras rekommendationer.

Ej uthämtat paket

Om du av någon anledning inte hämtar ut den order du har beställt kommer vi att debitera dig 400:- för att täcka våra omkostnader. Vid utlandsbeställningar debiteras den faktiska frakten tur och retur!

Vi lägger ner mycket tid och omsorg på att packa och skicka paket och en order som inte blir uthämtad är mycket tråkigt för både dig och oss!

OBS! Ett paket som går tillbaka till oss outlöst behandlas inte som en retur. Paketet ligger oöppnat i förvar hos oss tills du hör av dig. Observera att inga pengar går i retur eller att fakturan krediteras förrän du hör av dig till oss!

Reklamation

Reklamation av felaktig eller defekt vara ska ske så fort felet upptäcks (inom en vecka efter att du mottagit din vara). Kontakta ALLTID oss vid reklamation. Skicka inte tillbaka utan att kontakta oss. Skickar du ändå en vara tillbaka utan att kontakta oss först kan vi inte ersätta dig för frakten. Om du redan vid uthämtning av paketet märker att emballaget är trasigt ska du öppna paketet och kontrollera varan. Är varan trasig reklamerar du direkt till ditt postombud. Vi ersätter varan med en likvärdig eller så får du pengarna tillbaka.

Pengar i retur sker inom 30 dagar.

Om vi inte kan komma överens vid en reklamation hänvisar vi till Allmänna reklamationsnämnden. Vi följer deras rekommendationer.

Force Majeure

Vid händelse av krig, naturkatastrof, myndighets beslut, uteblivna eller försenade leveranser från leverantörer och underleverantörer, fördyrande omständigheter samt därmed jämförbar händelse utanför vår kontroll vilken ej skäligen kunnat förutses och påverkar ingångna avtal samt utfästelse för Adils sida, som gör att Adils ej kan hålla nämnda avtal/utfästelser, skall utgöra grund till att Adils befrias från sina förpliktelser att fullgöra nämnda avtal.